De kracht van Veilig Samen

Wij vinden het belangrijk om kinderen goed voor te bereiden op hun toekomst. We willen dat het actieve en betrokken burgers worden die zorg dragen voor elkaar en de samenleving. Door de focus te leggen op de kracht en mogelijkheden van elk kind stimuleren we dat ze zichzelf mogen zijn en omdat ook te accepteren van anderen. Het waarderen en stimuleren van ieder karakter en alle bijzondere eigenschappen, dit doen we door te bouwen aan het zelfvertrouwen. Zo moedigen we de kinderen hun zelfstandigheid aan en helpen ze te groeien, ieder op hun eigen niveau.

Doelgerichte leeromgeving

Het is belangrijk om kinderen een leeromgeving te bieden waar ze hun talenten kunnen ontdekken, ontwikkelen en uitbreiden. Wij zorgen ervoor dat ze belangrijke kennis en vaardigheden leren, zodat ze vandaaruit verder kunnen gaan met het ontdekken van hun talenten en deze optimaal kunnen benutten. Samen met de kinderen kijken we natuurlijk ook voorbij de grenzen van ons dorp. Onze leerkrachten vormen samen met de ouders en kinderen het hart en de drijvende kracht van onze school. Een goede samenwerking is de kracht van Veilig Samen.

Kenmerken van Veilig Samen

Een veilige en gestructureerde omgeving is belangrijk om kinderen te laten groeien. Wij hebben een aantal belangrijke punten die we volgen bij het werken met de leerlingen, leerkrachten en ouders:

• We werken samen en stemmen de lessen af op de behoefte van de leerlingen. We gebruiken daarbij de specialiteiten van onze leerkrachten en stemmen af met de ouders.
  • We geloven in het potentieel en de groeimogelijkheden van onze leerlingen. Een positief zelfbeeld is heel belangrijk, daarom bouwen we aan hun zelfvertrouwen en zelfbewustzijn.
  • We laten kinderen verantwoordelijkheid nemen en stimuleren ze om te groeien door gebruik te maken van hun sterke punten. Zelfstandig werken is daarin heel belangrijk.
  • We geven kinderen een verrijkende en doelgerichte leeromgeving waarin ze hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen.
  • Onze leerkrachten hebben vertrouwen in de kinderen en geven ze de mogelijkheden om te groeien tot zelfverzekerde mensen.
  • Een veilige en gestructureerde omgeving zorgt ervoor dat iederen weet wat er van ze verwacht wordt.
  • We zorgen ervoor dat het onderwijs zoveel mogelijk is afgestemd op de persoonlijke groei van onze leerlingen.
  • Door samen plezier te hebben wordt leren leuk en kunnen we samen alles bereiken.

LesKracht

LesKracht is een methode waarmee we thematisch werken. De verschillende thema's zijn doelgericht en werken samen met de onderdelen die ook onder burgerschapsonderwijs vallen zoals:

• De gevolgen van beslissingen.
  • Het uitdrukken van de eigen gedachten en gevoelens.
  • Respectvol luisteren naar anderen.
  • Respectvol uiten van kritiek naar anderen.
  • Het zoeken naar en verwerken van informatie.
  • Het ontwikkelen van zelfvertrouwen
  • Verantwoordelijk omgaan met elkaar en de omgeving.

We koppelen de thema's van LesKracht aan verschillende lessen zodat kinderen zien dat veel vakken met elkaar verbonden zijn. Door het thematisch werken leren we kinderen dat in de maatschappij onderwerpen ook met elkaar verbonden zijn. Dit geeft kinderen goed beeld. Daarnaast is het thematisch werken voor kinderen ook heel leuk. Het laat kinderen zien wat de wereld te bieden heeft en zo ontdekken ze waar hun interesse ligt.