Onze belofte

Het beste uit jezelf halen

Op de Petrusschool zorgen we voor een veilige en vriendelijke plek waar elk kind belangrijk is en wordt geholpen om het beste uit zichzelf te halen. Onze school begeleidt kinderen om zelfverzekerd en zelfstandig te worden, met de kennis en vaardigheden die ze nodig hebben om goed voor zichzelf en anderen te zorgen. We leren onze kinderen niet alleen rekenen, lezen en schrijven, maar ook hoe ze goede mensen kunnen zijn die de wereld en de voortdurend veranderende maatschappij steeds een beetje beter willen maken.

Ruimte voor het jonge kind

'Een stevige fundering leggen zodat het huis dat later wordt gebouwd, stevig zal staan.'

Hiermee willen we aangeven dat we kinderen al vanaf de onderbouw de tijd geven om zich te ontwikkelen en zich voor te bereiden op het 'echte' leren dat later begint. We zorgen ervoor dat kinderen veel kunnen bewegen, vrij en begeleid spelen, buitenspelen, verschillende soorten bewegingsonderwijs krijgen en leren samen te spelen. Motorische vaardigheden vormen de basis voor leren. Spelen is heel belangrijk voor de sociale ontwikkeling en het maken van verbindingen in de hersenen. Zo zorgen we voor een goede basis in de ontwikkeling van kinderen. In de onderbouw is er veel ruimte voor motorische vaardigheden en in de hogeren groepen gaan we meer thematisch werken. Thematisch werken sluit beter aan op de belevingswereld van kinderen en daarin worden de reken- en taaldoelen geïntegreerd. De inbreng van de kinderen is altijd leidend. De leerkracht heeft zicht op de ontwikkeling van elk kind en zorgt ervoor dat de rijke leeromgeving aansluit op dat niveau.

 

Burgerschapsonderwijs

Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen kennis en vaardigheden leren die ze nodig hebben om nu en later mee te kunnen doen aan onze democratische samenleving. Met Burgerschapsonderwijs worden de basiswaarden van de democratische samenleving behandelt: vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit.

Tijdens Burgeronderwijs leren onze kinderen de volgende belangrijke punten:

  1. Wat is een democratie en wat zijn de belangrijkste punten.
  2. Een eigen mening vormen.
  3. Leren overleggen met elkaar.
  4. Nadenken en onderzoeken wat hun rol is in de eigen omgeving en in de maatschappij.
  5. Wat betekent het om een actieve burger te zijn.
  6. Mee doen in school als mini-maatschappij.
  7. Rolmodellen vinden in de leraren en andere personeelsleden, en hoe zij in de maatschappij staan.

Alle leerlingen zijn verschillend en omdat een grote groep bijvoorbeeld dezelfde sport beoefend wil dat niet zeggen dat de kinderen die dat niet doen 'er niet bij horen'. Daarom vinden wij burgerschap heel belangrijk. Wij willen een school zijn waar er begrip en respect is voor elkaars verschillen en overeenkomsten.

Onderwijsbelofte SKO Volendam

Het SKOV wil in het onderwijs leerlingen van 4 tot en met 18 jaar ontwikkelen tot actieve, sociale en talentvolle jongvolwassenen. Zo bereiden we de kinderen van nu, voor op de toekomst van morgen. Het is ons uitgangspunt om de individuele talenten van leerlingen te benutten. 

Onderwijs is altijd in ontwikkeling. Onze scholen brengen dit ook in de praktijk. Door gebruik te maken van de vaardigheden en mogelijkheden van nu én morgen zorgen we ervoor dat ons onderwijs altijd up-to-date blijft. Onze kinderen leren al op jonge leeftijd zelfstandig en probleemoplossend werken. ICT en Wetenschap & Techniek maken onderdeel uit van ons lesprogramma, waarbij we ook plaats maken voor brede ontwikkeling van muziek en kunst & cultuur. 

Om de kwaliteit van ons onderwijs steeds weer te verbeteren zorgen we ervoor dat onze leerkrachten en onderwijsondersteunend personeel begeleid en gecoacht worden in hun ontwikkeling. Zo kunnen zij het beste uit zichzelf en de kinderen blijven halen.