Kwaliteit

Wij willen onze kinderen helpen bij het opgroeien tot zelfverzekerde en zelfstandige mensen. Dit doen we door ze niet alleen rekenen, lezen en schrijven te leren, maar door ze te helpen te groeien tot goede mensen die de wereld beter willen maken. Maar ook onze leerkrachten moeten blijven leren om ervoor te zorgen dat ze de kinderen onderwijs kunnen geven welke nodig is om te groeien. 

LeerKracht-methodiek

Ter ondersteuning van onze leraren hebben wij gekozen voor de LeerKracht-methodiek. De LeerKracht-methodiek zorgt ervoor dat wij als leerkrachten inhoudelijk beter kunnen samenwerken. Het vormt de infrastructuur van ons werken. Door een jaarlijkse zelfevaluatie met een onderzoeksthema, interviews, klasobservaties en documentenreviews zorgen we ervoor dat wij als team blijven groeien. Ook hebben wij stappen gezet om het onderwijsaanbod breder te maken. Dit betekent dat we van het overdragen van kennis en het geven directe instructies, nu meer richting een mix van kennisontwikkeling, leervaardigheden, talentontwikkeling en zingeving zijn gegaan. Daarin is de lesmethode LesKracht een grote stap geweest. LesKracht is een methode waarmee we meer thematisch kunnen werken en die de zaakvakken combineert met wetenschap, technologie en andere vakken. 

CITO LOVS Leerling in Beeld

Om de ontwikkeling van onze leerlingen te volgen hebben wij gekozen voor CITO LOVS Leerling in Beeld. Wij willen graag meer formatief gaan handelen. Dit betekent dat de leraren volgen waar de kinderen zich bevinden in hun ontwikkeling. Dit wordt op verschillende manieren gedaan:

  • Het dagelijks werk inzien;
  • Luisteren naar de gebruikte strategieën;
  • Kijk naar de werkwijze van de kinderen;
  • Vooral door tijdens de les feedback en ondersteuning te bieden.

De resultaten van de leerlingen volgen we in de Leerling-in-Beeld-software. Daarnaast gebruiken we de CITO LIB voor het testen van de doelgerichte aanpak, de sociaal-emotionele ontwikkeling en het gevoel van veiligheid van het kind. 

Portfolio in plaats van rapport

We willen de kinderen meer inzicht en verantwoordelijkheid geven over hun leerproces. Daarom hebben we het rapport vervangen door een portfolio. Hierin kunnen kinderen goed zien welk kennis en vaardigheden ze hebben geleerd in de afgelopen tijd. We willen hiermee zorgen voor meer motivatie bij de kinderen zodat ze een positief gevoel krijgen bij het leren. Tijdens de ouder-kindgesprekken gaat het erom dat het kind laat zien wat het heeft geleerd en hoe ze dat hebben gedaan. 

Onze ambities

De komende jaren hebben wij nog een aantal ambities die we willen bereiken. We willen het onderwijsaanbod verder uitbreiden zodat er een betere mix is van kennis, leervaardigheden, zingeving en talentontwikkeling. Uiteraard moet het niveau van het lezen, schrijven en rekenen op orde blijven. 

We gaan de komende jaren afscheidnemen van het traditionele leerstof-jaarklassensysteem. We gaan in plaats daarvan werken vanuit drie units met stamgroepen. De nieuwe vorm zal worden:

  • Unit 1-2-3
  • Unit 4-5
  • Unit 6-7-8

Kinderen werken binnen de stamgroepen gedurende de dag in verschillende groepen samen. Dit betekent bijvoorbeeld in de onderbouw dat de werkwijze van groep 3 meer gaat aansluiten bij die van groep 2 door meer spelend te gaan leren. Dit zorgt ervoor dat kinderen een minder stevige overgang ervaren van groep 2 naar groep 3. Uiteraard is er in de nieuwe samenstelling ook een instructielokaal voor groep 3 waar de lessen met meer rust gegeven worden. Het werken in units zorgt ervoor dat leerkrachten samen verantwoordelijk zijn voor alle kinderen van de unit. Ze overleggen met elkaar, ondersteunen elkaar en kijken ieder met een eigen blik naar de ontwikkeling van het kind, wat vaak voor meer inzicht zorgt. 

De Kanzklas

Naast de ontwikkelingen op onderwijs gebied hebben we nóg een mooie ambitie. We gaan de komende tijd onderzoek doen of het mogelijk is om een Kanzklas te vestigen in onze school. Daarbij kijken we of het mogelijk is om onze doelgroep uit te breiden naar (meervoudig) gehandicapte kinderen. Deze kinderen zitten nu vaak in een dagbesteding. We willen deze kinderen de kans geven om zichzelf in een schoolomgeving meer te ontwikkelen. Vooral belangrijk is daarbij om onderwijs dichtbij huis mogelijk te maken voor deze doelgroep. We doen dit onderzoek in samenwerking met Samenwerkingsverband Waterland en Stichting Het Gehandicapte Kind.